I flere land i Europa og resten av verden starter stadig flere skoler å lære bort koding og programmering til elevene. Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen har nå sørget for at også ungdomsskoleelever i Norge muligheten til å lære seg å koding som valgfag. Men er det bra nok? Jeg tror norsk skoleungdom kan få godt utbytte av å lære seg koding allerede fra første klasse i barneskolen. Dette har vi også foreslått tidligere i våre 15 punkter for å bedre realfagene.
I Estland startet de i 2012 med å lære koding fra første klassetrinn. ProgeTiiger-programmet som de følger lærer skolelevene å ikke bare bruke teknologi, men også å utvikle den. Elevene får erfaring med logisk tenkning, problemløsing og samarbeid allerede fra tidlig alder. Egenskaper som dette er ikke bare relevante i programmering, men også alle andre fag i skolen. Estland har i de senere årene blitt kjent som Europas Silicon Valley der gründerbedriftene florerer. En kjent suksesshisitorie er teknologigiganten Skype som først ble utviklet i Estland, og senere solgt til Microsoft for 8,5 milliarder dollar. England og Finland var raskt ute med å følge Estlands eksempel og har nå også startet opp sine egne prøveprosjekter i barneskolen.
Nå må også vi må slippe IT-bransjen inn i skolen og sørge for at barna lærer seg logikk, matematikk og kreativitet på en måte som interesserer dem. Blant annet tror jeg det vil sørge for at barn forstår mer om hvorfor matematikk er relevant. Selv fikk jeg ikke vite hvorfor jeg skulle lære algebra før jeg nesten var ferdig med det.
Det er nok lett å tenke at koding er tunggrodd og kjedelig, og at du trenger en lang utdannelse for å drive med det. Heldigvis er det ikke alltid sant. Koding kan gjøres enkelt og er stort sett gøy å drive med.
MIT Media Lab lanserte i 2005 det visuelle programmeringsspråket Scratch. Til tross for verkøyets enkle grensesnitt gir det alt du trenger muligheter for å lage enkle programmer, spill og andre interaktive prosjekter. Det finnes ulike utgaver av verktøyet, blant annet en for elever ned til 5 år som ikke krever at du skal kunne lese for å kunne programmere.
Nettsamfunnet til Scratch gir brukerne mulighet til å dele sine prosjekter og se hvordan andre har laget sine. Til nå har over 6 millioner prosjekter blitt lastet opp, hvorav mesteparten er laget av barn og ungdom. Mange blir introdusert for Scratch i skolen og fortsetter gjerne med det hjemme. Dersom du har 15 minutter ledig til å lære deg noe nytt i dag anbefaler jeg at du prøver det ut selv her.
Det er ikke sikkert hva vi lever av om 10 eller 50 år, men en ting er helt sikkert, IT vil være en stor del av det. Jeg tror de aller fleste elever har lyst – og mer bruk for – å lære koding framfor å lære hvordan man lager keramikk av leire. For når stadig flere arbeidsplasser blir erstattet av programvare og robotteknologi blir det en stor forskjell på en generasjon som kan bruke teknologi og en generasjon som kan utvikle teknologi.
Se gjerne nedenfor hvorfor teknologigründere som Bill Gates og Mark Zuckerberg mener flere bør lære å kode.
Innlegget var på trykk i Stavanger Aftenblad, 13.10.15