Etter at NHO-sjefen i går tok med VG på Uber-tur kom LO-leder Gerd Kristiansen med noen ganske uvettige påstander som hun selv burde vite er ren løgn. Defor vil jeg i dag presentere og “debunke” 10 vanlige myter om Uber.
1. Det er ikke trygt å kjøre Uber
Faktisk opplever mange en Uber som tryggere enn andre transportmidler. Når du bestiller får du får vite hvem som kommer for å hente deg, du får se profilbilde og hva slags bil de kjører og hvordan tidligere kunder har vurdert nettopp han/hun som skal kjøre deg. Som passasjer er du forsikret og sjåførene har gått gjennom en bakgrunnssjekk før de har blitt godkjente som sjåfører.
2. Sjåførene bruker ikke taksameter og undrar penger
I motsetning til andre drosjer har Ubers sjåfører ikke mulighet til å ta kontant betaling. Turene belatses automatisk med kortet du har registrert i Uber-appen. Alle turer og transaksjoner er derfor dokumentert og loggført.
3. Uber er ulovlig
For noen uker siden ble en sjåfør tilknyttet Uber appen frikjent i Oslo tingrett. Det er fortsatt noen som mener at man trenger løyve for å kunne kjøre passasjerer, men loven rundt dette er uklart når det gjelder apper. Uber på sin side sier de ønsker ny regulering for å sikre at aktører som dem opererer på en ansvarlig måte, for eksempel med fastsatte regler for forsikring og bakgrunnssjekk.
4. Bilene på UberPOP er gamle
Faktisk er snittlalderen kun 5 år og en bil på UberPOP kan maksimalt være 10 år gammel. Når bilen din blir over 10 år gammel får du ikke lov til å kjøre før du eventuelt har kjøpt ny bil. De vanligste bilene på UberPOP er Tesla Model S og Nissan Leaf.
5. Uber utnytter sjåførene
Uber refererer til de som kjører som partnersjåfører. Når en person er godkjent for å kjøre på appen er det partnersjåføren selv som bestemmer hvor, når og hvor mye de ønsker å kjøre. De blir altså på ingen måte utnyttet av Uber, men får muligheten til å benytte seg av appen.
6. Sjåførene betaler ikke skatt
De som har inntekt via Uber må skatte av det som alle andre som har inntekt. For de fleste av sjåførene innebærer dette at de må sette opp et enkeltpersonforetak for å innberette inntekten sin til skattemyndighetene, som andre selvstendig næringsdrivende. Uber har blant annet bidratt med informasjon og forhandlet frem gunstige ordninger med regnskapsførere for å gjøre denne jobben enklere for sjåførene.
7. Dersom ulykken skulle være ute er man ikke forsikret
I tillegg til forsikringen til sjåføren har Uber en tilleggsforsikring som dekker passasjeren dersom man skulle havne i en ulykke.
8. Uber ødelegger taxibransjen
Antall taxiturer i Oslo gikk ned nesten 20% fra 2007-2014, i en periode hvor taxibransjen svarte med å nærmest doble prisene, som har gjort situasjonen enda værre. Uber har kun vært i Oslo siden november 2014, og har ikke bidratt til denne nedgangen. Uber tilbyr rimeligere turer som utvider det eksisterende markedet, og konkurrerer ikke direkte mot drosjene. Veldig mange av de som velger å ta en Uber på en tur som koster 100kr hadde ikke vurdert å ta taxi når de ville kostet 220 kr for samme strekningen. Det er også fundamentale forskjeller mellom Uber og drosjer; en Uber kan for eksempel ikke praies på gaten, stå på taxiholdeplass eller kjøre i kollektivfeltet. I tillegg har drosjene gunstige skatteordninger ved kjøp av bil, som Uber ikke har eller krever. Uber kan også være det som raderer bort ulovlig piratkjøring.
9. Det er bare unge folk som kjører Uber
Uber har flere hundre sjåfører tilknyttet appen i Oslo, og det er mennesker med mange forskjellige bakgrunner. Alt fra pensjonister til hjelpepleiere, finansfolk, studenter og gründere. Å kjøre Uber passer for alle som har bil, tid og god vandel.
10. Uber ønsker ikke å reguleres
Uber er klare på at de ønsker å bli regulert, spesielt på områdene skatt, bakgrunnssjekk og forsikring. I disse dager pågår en revisjon av yrkestransportloven som Uber håper vil inkludere transportnettverksselskaper som dem selv.